21 Nov 2013

Jetlag-postaus: Kolumbialaistumassa Argentiinassa

Yllärinä mua ei jostain syystä nukuta, joten tässä jo pidempään luonnoksissa muhinut postaus:

Argentiinassa on muuten paljon kolumbialaisia. Heidän mukaansa voidaan jo puhua nuorten kolumbialaisten kollektiivisesta maanpaosta, koska maan yliopistotason koulutus on käsittämättömän kallista (puhutaan useista tuhansista euroista, mikä Suomen palkoilla ehkä olisikin maksettavissa, mutta tavallisille paikallisille se on lähes mahdottomuus ilman kalliita lainoja). Siksi monet nuoret kolumbialaiset muuttavat Argentiinaan, jossa kandin tutkinto on ilmainen. Maisterista sen sijaan pitää maksaa, mutta sekin on halvempi kuin Kolumbiassa, joten kolumbialaisia riittää runsaasti kummankinlaista tutkintoa varten.

Lieneekö jonkinlaista ulkomaalaissympatiaa, mutta mulle on kehkeytynyt monia hyviä kolumbialaisia tuttavuuksia. Mun lempijäätelömyyjä on Barranquillasta, tiedekuntakaveri Calista ja kaverin kämppis Bucaramangasta. Myös mun kymmenestä kämppiksestä kaksi on kolumbialaisia ja sattumoisin molemmat opiskelee jotain taiteeseen liittyvää, mistä taas seuraa se, että mut kutsutaan kaikkiin näiden tyyppien näyttelyihin - näin siis päädyin viettämään erään lauantain kolumbialaisen (ja vähän brasilialaisenkin) musiikin, taiteen, tarinankerronnan ja ruuan parissa söpössä pienessä kulttuuritalossa. Tapahtuman nimi oli Latinoamericaniando (sopivia käännösehdotuksia otetaan vastaan - latinoamerikkalaistumassa?), mutta no, ainakin kolumbialaistuin entisestään, jos ei muuta.

Päivän ohjelma: tanssin ja musisoinnin työpajoja ja -esityksiä
Rumputyöpaja
Soittimiin tutustumista
Osa näyttelystä
Paikan koristeluun oltiin nähty vaivaa - tuoleihin oli ripustettu pompuloita ja pöydät oli eri artistien koristelemia. Tää oli mun lemppari.
Sisäpihan silkkipaperikoristelut.
Yksityiskohta: söppänä laama.
Iltamyöhän musikkiesitys
Ruokatarjoiluista mulla ei valitettavasti oo ensimmäistäkään kuvaa, johtuu varmaan siitä että ne katosi hyvin nopeasti parempiin suihin, mutta lisäsin kuitenkin linkit kuviin. Tarjolla oli täytettyjä arepoita (arepa rellena), pandebonoja (eräänlaisia juustotäytteisiä leipiä), empanadoja ja täytettyjä leipiä (pan relleno), jotka on käytännössä isoja klönttejä vaaleaa leipää, joiden sisään on leivottu esimerkiksi tomaattia, juustoa ja basilikaa.

Tästä tapahtumasta riippumatta voi kaiken kaikkiaan sanoa, että oon oikeasti enemmän kolumbialaistunut kuin argentiinalaistunut ensimmäisten Etelä-Amerikka-kuukausieni aikana. Alkuun mun oli nimittäin vaikea ymmärtää argentiinalaista aksenttia, joten päädyin höpöttelemään huomattavasti enemmän kolumbialaisten kämppisteni kanssa. Kämppiksien aksentti on myös tarttunut jonkin verran - kolumbialaiset ei sentään usko mun olevan kolumbialainen, mutta argentiinalaisilta, chileläisiltä ja ecuadorilaisilta oon kuullut puhuvani kolumbialaisittain. Lisäksi mulle kerrottiin, että Kolumbiassa on Filandia-niminen kahvintuottajakylä, melkein kuin Finlandia siis.. Taidan vastedes kertoa olevani kotoisin kyseisestä kylästä, ihan vaan huvin vuoksi :D

6 comments:

  1. Hauska juttu.. oon jossain vaiheessa kuullut, että Argentiinassa olis yhä enemmän kolumbialaisia mutta oikeasti en ole varmaan koskaan törmännyt siellä yhteenkään. Aksentti on kyllä varmasti selkeämpi kuin argentiinalaisilla, mutta ne puhuu niin hassun kunnioittavasti, että se kuulostaa tosi oudolta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oon alusta asti kuullu tota ustedia kotona, jossain vaiheessa aloin sitten vahingossa sanomaan sitä itekin espanjaa puhuville ulkomaalaisille, joiden kotimaata en tienny.. :D Musta tuntuu että yhden kolumbialaisen mukana tulee tusina muita samanmaalaisia tuttavuuksia, ja eikä aikaakaan ku kadulla yms bongaa kolumbialaisia aksentin perusteella :D

      Delete
  2. Olipa kiva paasta edes blogin valityksella tahan tapahtumaan. Laama on hurjan suloinen ja vois hyvin tulla mun langasta kieritetyille kaveriksi olkalaukkuun reissaan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi sellainen reissulaama olis kyllä kiva! Ton paikan nimi oli muuten Guagua Colectivo, Facebookista voi seurata mitä muita tapahtumia siellä on :)

      Delete
  3. Oho! Hassua että oot törmänny noin paljon kolumbialaisiin. Mä en Argentiinassa tavannu yhtäkään, pelkästään Bolivialaisia ja chileläisiä. Mut noi yliopisto alueet taitaa muutenkin olla kansainvälisempiä

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sen lisäks et yliopistokaupungit, tai no ainakin La Plata, suorastaan vilisee kolumbialaisia (kadulta ja busseista yms bongaa aksenttia säännöllisin väliajoin!) tietysti myös yhteen kolumbiaanoon tutustuttuaan tutustuu moneen muuhunkin! :) Muita eteläamerikkalaisia en suuremmin tunnekaan, hehs :)

      Delete