15 May 2013

Itämeren aaltoja ihailemassa

Viime viikon pidennettynä viikonloppuna käytiin kaveriporukalla pyörähtämässä Itämeren rannalla, tarkemmin sanottuna Rerikissä (kartta) lähellä Rostockia. Meitä oli reissussa yhteensä kolme autollista porukkaa, joista kaksi autollista ajoi mottoritietä pitkin ja meidän autopoppoo huristeli maanteitä pitkin, koska haluttiin nähdä vähän monipuolisempia maisemia. Moottoritietyypeillä kävi harvinaisen huono tuuri ja ne jäi pariksi tunniksi ruuhkaan jumiin - kaikkien odotusten vastaisesti me maantieläiset oltiin ekoina perillä Rerikissä! Ja me päästiin näkemään ja kokemaan matkanteon ohella vaikka mitä, esimerkiksi Elbe-joen ylityksen lossilla, kaikenmoisia kylätohinoita ja paksua mustaa savua puhkuvan höyryveturin!

Telttojen pystytyksen ja muun yleisen häseltämisen jälkeen suunnattiin rannalle just ajoissa ihailemaan auringonlaskua ja ottamaan ryhmäkuva. Meitä oli kaiken kaikkiaan siis yhdeksän telttailijaa.

Mä oon kuvassa toinen oikealta. Osaan hypätä oikein elegantisti!

Seuraavana päivänä nauttittiin Itämerestä ja saapuvasta kesän lämmöstä oikein kunnolla meidän yksityisrannalla, paikalla kun ei jostain syystä juuri ollut muita ihmisiä. Muutamat meistä kävi uimassakin, mutta en ite kastautunut polvia enempää, sen verran kylmää se vesi vielä oli! Sen sijaan tehtiin parin kaverin kanssa mutakuorintoja, rakenneltiin kivitorneja ja hypittiin rantajyrkänteeltä alas. Ja illalla leivottiin tikkupullaa nuotiolla :)

Pitää sanoa, että noi pari päivää rannalla oli tosi rentouttavia! Me leireilijät tultiin tosi hyvin toimeen keskenämme - olihan meillä kaikilla melko samanlainen mielikuva leireilyn ohjelmasta, johon kuului lähinnä rannalla oleskelua, syömistä ja nukkumista.

Kaverit jäi vielä telttailemaan yhdeksi yöksi ku mä jatkoin kohti seuraavaa matkakohdetta. Yks mun hyvistä kavereista on nimittäin kotoisin Lübeckistä (tai Lyypekistä..), joka sijaitsi vain noin sadan kilometrin päässä, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja suhautin sinne yheksi yöksi. Matka taittui liftaten (ylläri) ja tulinpa todistaneeksi kavereille liftauksen helppouden: pääsin hädin tuskin nousemaan autosta moottoritien levähdyspaikalla kun mulla jo oli jatkokyyti. Marssin nimittäin heti auton seisahduttua ensimmäisen paikalla seisoskelleen ihmisen luokse, joka sanoi mielellään heittävänsä mut Lübeckiin asti.

Lübeckin maaseudulla pääsin tutustumaan paikalliseen eläinmaailman erikoisuuteen nanduun, joka on australialaisten emujen kaltainen strutsilintu Etelä-Amerikasta. Parikymmentä vuotta sitten jonkun paikallisen farmarin nandut olivat lähteneet käpälämäkeen, joten nyt ne vaeltelevat villinä Lübeckin pelloilla. En ollut uskoa silmiäni! Vähän samanlainen tarinahan on Hallen villinutrioilla, jotka oli alunperin tuotu Etelä-Amerikasta tarhaeläimiksi Eurooppaan.

Siellä ne töpöttää!

..kunnon luontoreissun nimissä en nähnyt itse Lübeckin kaupungista muuta kuin kirkon tornit horisontissa, mutta pääsin nauttimaan taianomaisesta metsästä ja upeasta auringonlaskusta maaseututunnelmissa :)

Tänä viikonloppuna aattelin pitkästä aikaa pysyä kotona, ois tossa yks esseekin kirjotettavana.. :)