7 Jun 2012

Skandinaavijulkkis

Oon jo tainnut pariin otteeseen mainita olevani Hallen kokoisessa minipaikassa eksoottinen skandinaavijulkkis (ja joka kerta yritän urheasti selvittää, ettei Suomi oikeastaan kuulu Skandinaviaan..). No, tapahtuipa tässä taas yliopiston ruokalassa: istuskeltiin täydessä 12 hengen pöydässä parin kaverin kanssa, kun kaverin vasemmalla puolella istuva tuntematon tyttö antoi kaverille lappusen. Kaveri tuijotti lappua hetken hölmistyneenä ja antoi sen sitten eteenpäin minulle. Ja lapussa seisoo siistillä kaunokirjoituksella:

Hei, asuuko sun poikaystävä Braunschweigissa?
Ja ootko kotoisin pohjoisesta?

- Öhm, joo? 

Tyttö katsoi mua innosta kiiluvin silmin ja hihkaisi: "Mä tiesin! Muistatko mut?"

- ...Öhm, en? (Miksi, oi miksi minulla ei ole parempaa kasvo-nimimuistia?!)

"No me tavattiin kerran kimppakyydissä Braunschweigista Halleen, muistatko? Oon se tyttö, joka oli Espanjassa aupairina!"

No jopas valkeni! Ihme että edes tunnisti mut näillä uusilla porkkanahiuksilla, meidän tapaamisesta on nimittäin jo hiukkasen aikaa. Olin kyllä tyystin unohtanu koko tyypin, matkaan kuitenkin noilla kimppakyydeillä joka toinen viikko suuntaan tai toiseen mitä erilaisimmilla kokoonpanoilla ja joka kerta tutustuu uusiin ihmisiin, joiden nimiä ja naamoja ei millään voi painaa muistiinsa. Hyvä kun reitin vakkarit pysyy muistissa!

***

Viime aikoina on kerääntynyt tekemistä enemmän kuin vuorokauden tuntimäärä sallii. Yliopiston osalta referaatit lähenee ja niitä kuuluisia kotiaineita ja -tutkielmia varten pitää alkaa käydä läpi materiaaleja ja lukea kirjoja. Samaan aikaan on murehdittava lähestyvästä muutosta: hankittava joku, joka muuttaa tähän mun tämänhetkiseen huoneeseen, löydettävä uusi asunto, hommattava muuttolaatikoita ja muuttoauto ja mikä parasta, ostettava pesukone ja jääkaappi. Espanjan läksyjen ja palkkiolaskun kirjoittamisen välissä raapustan saksankielistä ansioluetteloa ja laitan dosentille sähköpostia, että lähettää mulle ääninäytteitä Rapanui-kielen (sitä puhutaan muuten Pääsiäissaarella) hispanismeista. Ainakin tää sää sopii hyvin tähän sisällä nököttämiseen: taivaalta lentää vettä niskaan tasaisella vauhdilla ja sukat kastuu, onnistuinhan hajottamaan kengänpohjat kerran yhden aidan yli kiipeillessäni..

No comments:

Post a Comment